Lättare grusflak ger snabb vinst
Vi har ett mångårigt samarbete med SSAB som stålleverantör, så även till vårt nya schaktflak som lanserades 2022.
För att kunna ta fram en nyhet på den redan etablerade marknaden så har vi sett till stålkvalité, vikt och konstruktion. Ett flak som väger 200 kg mindre betalar sig rekordsnabbt. En stor del av viktvinsten ligger i att hela ramkonstruktionen tillverkas av SSABs fyrkantsrör av höghållfast stål, Strenx® Tube 700MLH. Profilerna kapas och håltas av SSAB, som sedan levererar färdiga kit direkt till vår produktionsanläggning. Genom att använda rör i Strenx® i stället för bockade profiler kan vi minska både svetsning och monteringstid samtidigt som ramen blir upp till 30 procent lättare än konventionella konstruktioner.
Till detta kommer att det nya flaket har sidor och botten i slitstål, Hardox® 500 Tuf. Materialet har utvecklats av SSAB speciellt för att med råge täcka materialkraven för till exempel grusflak, skopor och gruvdrift, där slitaget är extremt högt.
Vi är verkligen stolta över att kunna visa att det går att tillverka ett grusflak för lastväxlare som är mycket lättare och bibehåller sin styrka.
Detaljer på ramen har justerats för att passa hur våra kunder hanterar flaken. Många grusbilar har fast monterade flak, men med en ramkonstruktion med lägre vikt så blir användandet av lastbilen mer flexibel. När det inte är några gruskörningar, är det lätt att skifta till ett flak som passar bättre för den transport som är mest aktuell för stunden.
Den höga slittåligheten hos Hardox® 500 Tuf innebär också att du som kund kan välja att behålla flaket när det är dags att byta bil. Det här resulterar i både ekonomiska- som miljöriktiga fördelar. Ett starkare och lättare flak spar bränsle i alla lägen. Mer last innebär att det inte behövs så många turer, men också att returkörningen går med en betydligt lättare bil.
Är du sugen på att se film på-och läsa mer om flaket? Då kan du göra det här!
Lättare grusflak ger snabb vinst
Vi har ett mångårigt samarbete med SSAB som stålleverantör, så även till vårt nya schaktflak som lanserades 2022.
För att kunna ta fram en nyhet på den redan etablerade marknaden så har vi sett till stålkvalité, vikt och konstruktion. Ett flak som väger 200 kg mindre betalar sig rekordsnabbt. En stor del av viktvinsten ligger i att hela ramkonstruktionen tillverkas av SSABs fyrkantsrör av höghållfast stål, Strenx® Tube 700MLH. Profilerna kapas och håltas av SSAB, som sedan levererar färdiga kit direkt till vår produktionsanläggning. Genom att använda rör i Strenx® i stället för bockade profiler kan vi minska både svetsning och monteringstid samtidigt som ramen blir upp till 30 procent lättare än konventionella konstruktioner.
Till detta kommer att det nya flaket har sidor och botten i slitstål, Hardox® 500 Tuf. Materialet har utvecklats av SSAB speciellt för att med råge täcka materialkraven för till exempel grusflak, skopor och gruvdrift, där slitaget är extremt högt.
Vi är verkligen stolta över att kunna visa att det går att tillverka ett grusflak för lastväxlare som är mycket lättare och bibehåller sin styrka.
Detaljer på ramen har justerats för att passa hur våra kunder hanterar flaken. Många grusbilar har fast monterade flak, men med en ramkonstruktion med lägre vikt så blir användandet av lastbilen mer flexibel. När det inte är några gruskörningar, är det lätt att skifta till ett flak som passar bättre för den transport som är mest aktuell för stunden.
Den höga slittåligheten hos Hardox® 500 Tuf innebär också att du som kund kan välja att behålla flaket när det är dags att byta bil. Det här resulterar i både ekonomiska- som miljöriktiga fördelar. Ett starkare och lättare flak spar bränsle i alla lägen. Mer last innebär att det inte behövs så många turer, men också att returkörningen går med en betydligt lättare bil.
Är du sugen på att se film på-och läsa mer om flaket? Då kan du göra det här!