Tips till upphandlare av LIP / ÅVS-behållare
Är du i full gång med att planera ditt upphandlingsunderlag av containrar/behållare efter regeringsbeslutet om LIP?
Hej där upphandlingsansvarig på kommunen,
Vi vet att du står inför en tuff men spännande utmaning vad gäller regeringsbeslutet om LIP (Lokal insamlingsplats) som träder i kraft 1a januari 2024. Vi vill såklart hjälpa dig att reda ut de frågetecken som finns och hoppas kunna klargöra lite med detta inlägg. ILAB Container är nordens ledande containerleverantör, vi levererar nyproducerade containrar och flak för återvinning och entreprenad. Vi är 17st anställda med kontor i Tranås där vi har försäljning, ekonomi, administration samt konstruktionsavdelning och VD. Vi har under många år varit leverantör till FTI, som tidigare haft uppdraget att förse insamlingsplatser med rätt behållartyper (containrar). Av dessa har vi levererat tusentals behållare till återvinningsstationerna under åren och hoppas kunna hjälpa er om ni har frågor eller funderingar inför kommande uppdrag.
Tips från vår sida:
Att lyckas med en sådan här typ av upphandling kommer behöva delas upp på olika sätt.
- Upphandling för själva produkten (Behållaren/containern)
- Upphandling för att hitta transportör för utställningsuppdraget
ILAB Container har endast möjlighet att leverera till en central bestämd uppställningsplats. Detta för att vi kör med stora fullastade bilar direkt från vår produktion i Polen och har inte möjlighet att leverera in på trånga utrymmen/adresser och lasta av. Vi rekommenderar sedan att ni kontaktar en lokal transportör för transport ut till respektive LIP.
Ni kommer behöva, i upphandlingen av produkten/behållaren, ha med följande krav:
- Antal
- Måttangivelser
- Vilket typ av lastbärare vid tömning? (Krantömning, frontlastartömning eller direkttömmande)
- Vid krantömning- vilket typ av kroksystem? (2-krokssytem eller mushroomfäste) Det val man gör behöver sedan synka med transportörens kranutrustning.
- Ange central uppställningsplats för behållarna
- Leveranstid (Normalt i containerbranschen brukar vara 4-6veckor)
- Viteskrav: Hänvisa viteskraven till ALOS 05. Marknadsmässig vitesnivå för containerbranschen är 2% av försenad produkt (ej hela ordervärdet)
- Referenser på liknande uppdrag
- Leveransvillkor: DAP Incoterms 2010, fritt olossat leveransorten.
- All utrustning ska säljas, levereras och garanteras enligt NL 09.
- Anbudsgivare skall vara certifierade enligt ISO 9001, ISO 14001 samt OHSAS 18000 och certifikat på detta ska bifogas i samband med anbud. (Begär alltid att leverantören ska skicka in alla typer av underlag redan i anbudstadiet) Detta för att motverka ev kommande problem när avtalet redan är skrivet
- Svetsmetod: Enligt SS-EN ISO 4063 metod:135 och svetskvalité enligt SS-ISO 5817 klass:D
- Dekaler: Vill ni ha specifika dekaler på containrarna ska detta anges i anbudsstadiet, hur många/container samt storlek på dessa.
- Ange vilken RAL eller NCS-kulör behållarna ska ha
- Blästring: Enligt SA 2½ med grit
- Färgsystem, ange vilket alternativ som passar er bäst. För behållartypen finns två varianter.Alternativ 1
Insida container lackas med Teknolac primer 0168 torr= 60 µ.
Utsida container lackas med Teknolac primer 0168 torr= 60 µ.
Utsida container lackas med Teknolac 0190 i specificerad kulör torr=60 µ.Alternativ 2
Insida container lackas med Teknolac primer 0100 torr= 60 µ.
Utsida container lackas med Teknoplast primer 5 torr= 40 µ.
Utsida container lackas med Teknodur 0090 i specificerad kulör torr=40 µ.
Utsida container lackas med Teknodur 0290 antigraffiti klarlack kulör torr=40µ
- Prissättning: Eftersom containerpriset varierar med valuta och stålpris så kan det vara fördelaktigt att skriva in omförhandlingsklausuler vid viss procentuell prisförändring är att föredra framför fast pris under en lång avtalsperiod. Nationella stålprisunioner har officiella index som regleras av dess medlemmar. Exempel på polska stålprisunionen är PUDS. De för officiell statistik för aktuella stålpriser. Exempel: Vid valuta och/eller råvarupris ändringar större eller mindre än 2%, eller om andra faktiska kostnader ökar eller minskar markant som leverantören ej kan påverka finns utrymme för diskussion om prisjustering. Uppföljning sker på kvartalsmöten mellan beställaren och leverantören.
- Leverans ska aviseras till kund på mail eller telefon 1-2 dagar innan
- Leverantören ska tillhandahålla produktblad med mått på varje efterfrågad behållare
Utöver dessa krav ska ni ha med i beräkningen att detta är en produkt som kräver tillsyn/service av säkerhetsskäl. Rekommendationen är att smörja rörliga delar så ofta som möjligt, samt kolla så alla bultar är intakta. En funktionsbesiktning av någon för området lämplig person. (Ingår ej som tjänst i en containerupphandling) Containerleverantören, levererar produkten. Därefter går ansvaret över på kunden. Reservdelar till behållarna går bra att köpa av containerleverantören.
Vi hoppas att ni har fått lite klarhet i detta, men säkerligen också kanske ännu fler frågor som har dykt upp? Har ni också frågor om prisbilder eller andra funderingar är ni varmt välkomna att kontakta oss.
Vi hjälper er gärna!
Här kan du se olika containermodeller för uppdraget
Kontaktperson:
Marie Löfvén, 0140-38 54 88, marie@ilabcontainer.se
Växel: 0140-200 00.
Tips till upphandlare av LIP / ÅVS-behållare
Är du i full gång med att planera ditt upphandlingsunderlag av containrar/behållare efter regeringsbeslutet om LIP?
Hej där upphandlingsansvarig på kommunen,
Vi vet att du står inför en tuff men spännande utmaning vad gäller regeringsbeslutet om LIP (Lokal insamlingsplats) som träder i kraft 1a januari 2024. Vi vill såklart hjälpa dig att reda ut de frågetecken som finns och hoppas kunna klargöra lite med detta inlägg. ILAB Container är nordens ledande containerleverantör, vi levererar nyproducerade containrar och flak för återvinning och entreprenad. Vi är 17st anställda med kontor i Tranås där vi har försäljning, ekonomi, administration samt konstruktionsavdelning och VD. Vi har under många år varit leverantör till FTI, som tidigare haft uppdraget att förse insamlingsplatser med rätt behållartyper (containrar). Av dessa har vi levererat tusentals behållare till återvinningsstationerna under åren och hoppas kunna hjälpa er om ni har frågor eller funderingar inför kommande uppdrag.
Tips från vår sida:
Att lyckas med en sådan här typ av upphandling kommer behöva delas upp på olika sätt.
- Upphandling för själva produkten (Behållaren/containern)
- Upphandling för att hitta transportör för utställningsuppdraget
ILAB Container har endast möjlighet att leverera till en central bestämd uppställningsplats. Detta för att vi kör med stora fullastade bilar direkt från vår produktion i Polen och har inte möjlighet att leverera in på trånga utrymmen/adresser och lasta av. Vi rekommenderar sedan att ni kontaktar en lokal transportör för transport ut till respektive LIP.
Ni kommer behöva, i upphandlingen av produkten/behållaren, ha med följande krav:
- Antal
- Måttangivelser
- Vilket typ av lastbärare vid tömning? (Krantömning, frontlastartömning eller direkttömmande)
- Vid krantömning- vilket typ av kroksystem? (2-krokssytem eller mushroomfäste) Det val man gör behöver sedan synka med transportörens kranutrustning.
- Ange central uppställningsplats för behållarna
- Leveranstid (Normalt i containerbranschen brukar vara 4-6veckor)
- Viteskrav: Hänvisa viteskraven till ALOS 05. Marknadsmässig vitesnivå för containerbranschen är 2% av försenad produkt (ej hela ordervärdet)
- Referenser på liknande uppdrag
- Leveransvillkor: DAP Incoterms 2010, fritt olossat leveransorten.
- All utrustning ska säljas, levereras och garanteras enligt NL 09.
- Anbudsgivare skall vara certifierade enligt ISO 9001, ISO 14001 samt OHSAS 18000 och certifikat på detta ska bifogas i samband med anbud. (Begär alltid att leverantören ska skicka in alla typer av underlag redan i anbudstadiet) Detta för att motverka ev kommande problem när avtalet redan är skrivet
- Svetsmetod: Enligt SS-EN ISO 4063 metod:135 och svetskvalité enligt SS-ISO 5817 klass:D
- Dekaler: Vill ni ha specifika dekaler på containrarna ska detta anges i anbudsstadiet, hur många/container samt storlek på dessa.
- Ange vilken RAL eller NCS-kulör behållarna ska ha
- Blästring: Enligt SA 2½ med grit
- Färgsystem, ange vilket alternativ som passar er bäst. För behållartypen finns två varianter.Alternativ 1
Insida container lackas med Teknolac primer 0168 torr= 60 µ.
Utsida container lackas med Teknolac primer 0168 torr= 60 µ.
Utsida container lackas med Teknolac 0190 i specificerad kulör torr=60 µ.Alternativ 2
Insida container lackas med Teknolac primer 0100 torr= 60 µ.
Utsida container lackas med Teknoplast primer 5 torr= 40 µ.
Utsida container lackas med Teknodur 0090 i specificerad kulör torr=40 µ.
Utsida container lackas med Teknodur 0290 antigraffiti klarlack kulör torr=40µ
- Prissättning: Eftersom containerpriset varierar med valuta och stålpris så kan det vara fördelaktigt att skriva in omförhandlingsklausuler vid viss procentuell prisförändring är att föredra framför fast pris under en lång avtalsperiod. Nationella stålprisunioner har officiella index som regleras av dess medlemmar. Exempel på polska stålprisunionen är PUDS. De för officiell statistik för aktuella stålpriser. Exempel: Vid valuta och/eller råvarupris ändringar större eller mindre än 2%, eller om andra faktiska kostnader ökar eller minskar markant som leverantören ej kan påverka finns utrymme för diskussion om prisjustering. Uppföljning sker på kvartalsmöten mellan beställaren och leverantören.
- Leverans ska aviseras till kund på mail eller telefon 1-2 dagar innan
- Leverantören ska tillhandahålla produktblad med mått på varje efterfrågad behållare
Utöver dessa krav ska ni ha med i beräkningen att detta är en produkt som kräver tillsyn/service av säkerhetsskäl. Rekommendationen är att smörja rörliga delar så ofta som möjligt, samt kolla så alla bultar är intakta. En funktionsbesiktning av någon för området lämplig person. (Ingår ej som tjänst i en containerupphandling) Containerleverantören, levererar produkten. Därefter går ansvaret över på kunden. Reservdelar till behållarna går bra att köpa av containerleverantören.
Vi hoppas att ni har fått lite klarhet i detta, men säkerligen också kanske ännu fler frågor som har dykt upp? Har ni också frågor om prisbilder eller andra funderingar är ni varmt välkomna att kontakta oss.
Vi hjälper er gärna!
Här kan du se olika containermodeller för uppdraget
Kontaktperson:
Marie Löfvén, 0140-38 54 88, marie@ilabcontainer.se
Växel: 0140-200 00.